Umění zážitkovky je ovlivnit kvalitu života

Ptala se mě kamarádka, co vlastně je obsahem kurzu Zážitkový pedagog? Když jsem jí povídal o hrách, dramaturgii, zpracování zážitků…, odpověděla, že to mají ve škole. Bylo pro mě těžké jednoduše vysvětlit, že kurz má ještě vnitřní obsah, který možná ve škole nedostane.

Vzpomínám si na citát H. D. Thoreaua: „To affect the quality of the day, that is the art of life.“ (Umění života je ovlivnit kvalitu dne.) V zážitkové pedagogice často mluvíme o hrách. Hledáme nové hry, vymýšlíme je. Pečlivě připravujeme, soustředíme se na uvádění a techniky reflexe. Měli bychom si připomínat, že tím hlavním u osobnostně rozvojových programů je rozvíjet osobnost. Tady začíná „magie“, surfování na vlně za nitkou inspirace, dobrodružství okamžiku a cesta vybrušování zkušeností.

Často přemýšlím nad tím, jak nezasvěcencům vysvětlit, jaké kouzlo se skrývá pod povrchem programů, které děláme. Na povrchu bývá vidět hra, často smích, pohyb, přemýšlení, komunikace, kupa emocí, drama… „To je jenom takové hraní her“, slyším z úst kritiků. A ono to kolikrát je. Záleží na nás, záleží i na těch, kdo se her účastní.

Potřebujeme hry, ale potřebujeme ještě něco víc. Vidět příležitosti, vyhledávat kouzelné momenty a vytvářet příležitosti, aby se „TO“ stalo.

  • „Pro mě byl největším zážitkem, když jsem šplhal na tom laně a už jsem nemohl, tak ty jsi na mě zavolal ‚vydrž, Peťo‘. Cítil jsem takovou podporu, kterou jsem nikdy dříve nezažil.“
  • „Tady při té honičce jsem si uvědomila, jak jsem agresivní. Jak mi vadí, že se mi tam pletou ti lidé. Měla jsem úplně chuť je odstrkovat, abych se dostala, kam jsem potřebovala. Nenapadlo by mě, že to v sobě mám.“
  • „Vždycky jsem se hned s každým porval. Tady jsem se naučil, že je možné se s lidmi domluvit.“

To jsou příklady popisovaných zážitků, které se stanou ve hře nebo skrze hru, chcete-li. Ale není to něco, co dokážete naplánovat, co si dopředu vymyslíte, co dokážete nějak speciálně naaranžovat. Jen musíte být bdělí a otevření, aby se „TO“ stalo.

V zážitkové pedagogice budeme používat hry. Je potřeba je znát a využívat. A hned, jak to člověk zvládne, měl by se dívat dál, neboť „umění zážitkovky je ovlivnit kvalitu života“. Děje se to skrze hry, ale hlavně díky vám lidem, díky tomu, jací jste. Na kurzu Zážitkový pedagog učím lidi základní dovednosti, protože se to bez nich neobejde. Ale na jejich pozadí a mezi řádky dostanete inspiraci konkrétními příklady a objevíte hlubší souvislosti a inspiraci. Například? Jak je možné udělat review bez aktivity? Jak se vedoucí může stát brzdou skupiny? Jak se může stát, že někdo během kurzu dostane nápad, že už nebude střílet lidi?