Nejčastější chyby v přístupu ke cvičení

Na hodinách cvičení, i na masážích, se potkávám s několika typy přístupů, které se často opakují. Byť lidé chtějí udělat něco pro své zdraví, mohou si nakonec uškodit. V tomto článku vám chci představit chyby, kterých se můžete vyvarovat.

V článku „Cvičíte pro zdraví“ můžete najít několik otázek, které stojí za to si upřímně odpovědět, než se pustíte do cvičení. Tady vám několik odpovědí nabízím já.

Žijeme ve společnosti, která je zvyklá dělat všechno nadoraz. Stresem, shonem, nátlakem se necháváme ždímat a na sebe často myslíme až, když není vyhnutí. Často potkám na cvičení lidi ve věku kolem 40 (někdy lehce méně, někdy výrazně více). Přijdou, protože chtějí něco ze sebou (konečně) dělat. Mají v sobě paměťovou stopu, že před x lety jejich tělo umělo tohle a tamto a že něco nebylo problém. Někteří zase mají bolesti na různých místech a už je tam mít nechtějí. Podívejte se na hitparádu chyb, které nemusíte udělat.

To přece zvládnu

Lidé se neradi smiřují s tím, že něco před léty mohli, zvládali a teď nemohou. Když se po několikaleté odmlce či zanedbání vrátí k pohybu, chtějí rovnou naskočit do intenzity a rozsahu pohybu, kterou znali dříve. Problém je, že za několik let výpadku se některé svaly výrazně zkrátily, jiné ochably, vytvořily se dysbalance, někdy přibylo tuku a to tělo na zkrátka v danou chvíli nemá. Takže, když se tito lidé snaží, protahují se přes zdravou míru, posilují rovněž přes míru, takže začnou jinak zapojovat svaly a zase si ubližují.

Chci si dát do těla

Druhá skupina jsou lidé, kteří si chtějí dát do těla, zpotit se, mít pocit, že něco pro sebe udělali. Měl jsem na cvičení jednu paní, která měla velmi zkrácené svaly v oblasti beder, hýždí, stehen. Nabídl jsem v hodině více protahovacích cvičení s jemnějším posilováním. Pokud totiž posilujete svaly, které jsou zkrácené, anebo ve stavu, kdy máte dysbalance takové, že vám práci přebírají jiné svaly, tak si posilováním budete danou nerovnováhu prohlubovat. Jenže ona si chtěla hlavně „dát do těla“.

Chci to hned

Své návyky, držení těla, hybnost kloubů a pružnost i sílu svalů si utváříme desetiletí. Přesto jsou lidé, kteří chtějí vidět výsledky hned po první hodině a jsou zklamaní, že se to nestane. Jedné paní se sice hned na první hodině odblokovala krční páteř a byla z toho velmi nadšená, ale to je opravdu výjimka. Většinou se na první hodině zázrak nestane. Někdy se dokonce může stát, že s uvolněním nějaké oblasti vás dokonce začne i něco bolet, protože jste uvolnili zakonzervované zatuhnutí. (To se může stát i u masáže a člověk pak má pocit, že to je horší, než předtím.) Nebojte se toho a dejte si čas.

Co tedy dělat

Často bývají tyto 3 chyby spojené dohromady – myslím si, že to zvládnu, chci si dát do těla a chci vidět výsledky hned. 🙂 Když si to takhle člověk přečte, tak věřím, že se lehce dokáže chytit za nos, pokud se jej to týká. Přesto přidávám i pozitivní doporučení.

  1. Přijměte stav svého těla, jaký je „teď“. Nepředstavujte si, že jste o 20 let mladší, nelitujte se, jak jste na tom teď špatně. Zkrátka teď je to tak a z tohoto místa vycházím za svým novým cílem.
  2. Dávejte si do těla rozumně. Posilování bez adekvátního protažení vám do pár týdnů způsobí větší potíže, než na začátku a stejně toho budete muset nechat. Proto nabízím hodiny jógy, ve kterých lze cvičení správně vyvážit.
  3. Dejte si čas, cvičte pravidelně a opravdu nespěchejte na výsledky. Určitě přijdou. Pokud máte větší potíže, nebo větší požadavky, rád vám nabídnu 2 měsíční komplexní program optimalizace životního stylu. Ten ale nabízím pouze lidem, kteří opravdu chtějí, ale přitom jsou ochotni postupovat krok za krokem.
  4. Nečekejte, až vám bude nejhůř. Českému národu prý přijedou na pomoc Blaničtí rytíři, ale u vlastního těla bych na ně nespoléhal.

 

Pokud nevíte přesně, co by se pro vás hodilo, napište mi nebo zavolejte, rád vám poradím. Pokud vás zajímá komplexní dvou měsíční program, tak jeho základem je kombinace cvičení a masáží a k tomu osobní diagnostika životního stylu, návyků a práce s drobnými změnami, které vám mohou dlouhodobě pomoct.

Masáže vám pomohou uvolnit bloky a napětí, které není tak snadné uvolnit cvičením. Cvičení vám zase pomůže k pružnosti a síle, kterou vám zase nenabídne masáž. Drobné změny v životním stylu vám pomohou změnit návyky, které vám dlouhodobě škodí. Za 2 měsíce už výsledky uvidíte.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Články. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.