Cvičíte pro zdraví?

Cvičíte pro zdraví?

Lidé mají různé motivy, proč cvičení, různá očekávání, různou dynamiku. Vzhledem ke komornímu prostředí, ve kterém má cvičení probíhají, mám možnost se hodně přizpůsobit temperamentu skupiny, resp. jednotlivců. Zde chci nabídnout několik myšlenek lidem, kteří o cvičení uvažují.

Většina lidí chce „něco se sebou dělat“. Někteří mají jasno a jdou si za svým, někteří mají jasno méně. Velmi často se setkávám s postojem, který vychází z dnešního „rychlého způsobu života“. Lidé mají málo času, chtějí hodně stihnout, chtějí cítit a vnímat, že se něco děje a chtějí to cítit hodně. Tak poznávám lidi, kteří mají dobrý pocit z cvičení, pokud je na konci něco bolí. „Dal/a jsem si do těla…“.

Tělo vás může bolet po posilování, ale pokud jste ve stavu, kdy potřebujete více uvolnit, protáhnout a začít posilovat po delší době nečinnosti, tak si tímto postojem můžete ublížit. Chvilkově budete mít dobrý pocit, jak se tělo zpevňuje, za nějaký čas se vám však někde projeví nerovnováha mezi staženými a málo protaženými svaly, které posilováním přetížíte.

Samozřejmě si můžete vybrat, co a proč chcete cvičit. Já vám chci nabídnout několik otázek k zamyšlení.

  • Proč cvičíte? Jaké máte pohnutky? Jaké máte cíle?
  • Jaký je hlavní motiv – zdraví, kondice, protažení, uvolnění, posílení, zhubnutí, krása, hezký zadek, vypracované nohy, silné paže, odpočinek po práci, sebepoznání…?
  • Vycházejí vaše pohnutky zevnitř = chci, baví mě to, těším se, potřebuji…? Nebo zvenčí – měl/a bych, vypadám blbě, všichni kolem mě něco dělají…?
  • Jaký druh cvičení mně dělá dobře – klidnější, statické, dynamické, uvolňovací, posilovací, reflexní…?

Nejsem tady od toho, abych něčí motivy posuzoval. Ani vy je nemusíte posuzovat. Spíše jde o to nalít si čistého vína a najít si postoj, který je pro vás opravdu zdravý.

Měl jsem hodinu, ve které se povedlo uvolnit hybnost kloubů a lidé si sami zažili díky pár jemným cvikům rozdíl v uvolnění šíje a pánve do takové míry, že byli schopni poznat to při kontaktu s podložkou i při rotaci. Pro mě to byl skvělý výsledek. Na konci jsem však slyšel, že by chtěli něco více dynamického. Tak jsem poznal, že může být rozdíl mezi „cvičit pro zdraví“ a „mít pocit, že jsem něco se sebou udělal/a“.

Jak už jsem říkal, cvičení je možné skupině přizpůsobit. Správnému nastavení a vyladění pomůže, pokud si dokážeme dobře pojmenovat, co od cvičení očekáváme.

Můžete mi i napsat či zavolat a rád vám pomůžu s naplněním vašich cvičebních cílů.

Podívejte se na přehled skupin, se kterými cvičím v Českých Budějovicích.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Články. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *